...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Wednesday, June 3, 2009

Serambi Mekah Negeriku




Beberapa hari ini( cuti pertengahan tahun) saya terfikir betapa berada di negeri sendiri merupakan satu ni'mat besar kehidupan.Kalaupun ada pepatah mengatakan "hujan emas dinegeri orang hujan batu dinegeri sendiri" saya lebih cenderung mengubah pepatah tersebut "hujan batu di negeri orang, hujan emas di negeri sendiri"!! (jgn marah org bahasa)


Entah kenapa, saya rasa sangat selesa di negeri Serambi Mekah ini, rasa-rasa saya di sini pandangan mata saya lebih terarah melihat pandangan yang solehah( biah solehah) bila pandangan mata sentiasa melihat pandangan baik dengan sendiri hati kita dapat dibersihkan daripada banyak perkara-perkara lagha dan melakukan maksiat.


Sungguh susah menjadi Pengejar NUR ILAHI bila kita perlu bermujahadah, dan mujahadah menjadi senang bila suasana persekitaran mendorong kita ke arah itu. Umpama..:


Seekor burung yang terbang keseorangan menempuh ombak angin yang menderu, sudah tentu memerlukan kudrat yang banyak( kan membazir tue)berbeza dengan kawanan burung yang terbang dengan mudah meredah awan biru. maka kuranglah mujahadah. lebih selamat dan cepat untuk sampai ke destinasi.


Agaknya itulah hikmahnya berjemaah,hikmah juga berada di Negeri Serambi Mekah ini..


Ya Allah, aku yakin Engkau tahu cebisan hatiku, dan Engkau tahu di mana aku perlu berada, Limpahkan kurnia dan belah IhsanMu kepada hamba yang baru bertatih mencari NURMU ini, walau dimana ku berada, aminnn....


Siiru 'ala BarakatiLLAH.

No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.