...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Wednesday, July 8, 2009

Jangan tegur??



Salamullah 'Alaikum..

Cerita ni berlaku sekejap tadi, semasa saya sedang melayari online dalam surau sekolah Munshi, datang segerobolan pelajar.. berkumpul di satu sudut.. saya tak hiraukan mereka, mungkin keberadaan mereka dalam surau mungkin baik bagi mereka..

x sampai 3 minit riuh rendah suara mereka.. yang saya sangat marah bila mereke mengeji, mencaci, malah melaknat sesama sendiri.. banyak kata2 yg tidak sedap didengar spt b*b*, lahanat, bod**, p****t dan sebagainya.. .. ego saya sebagai seorang guru tercabar walaupun itu bukan pelajar sekolah saya.

saya pun bangun menuju ke arah kumpulan mereke, dengan muka yg garang saya tegur mereka

saya:" ni budak sekolah mana ni?

"sungguh x beradab berada dalam tempat yang baik tapi berbual dengan kata2 keji"
" guru kamu x ajar ke'?

"atau mak bapak x sempat ajar"?


semua mata tertumpu ke arah saya, entah lah kalau mereka ajak saya gaduh, rasanya senang2 aje sy lepok mereka ni...

almaklumlah.. dah 2 hari dok kat sini berkampung untuk pertandingan silat.. dengar musik silat pun rasa macam nk bersilat aje.. hehehe( ini kalau ust wan dengar sy cakap cmni tentu dia kata sy ader jin silat)

Apapun pengajarannya... beradablah semasa di rumah ALLAH.. moga2 diberkati hidup kita..

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.