...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Tuesday, July 21, 2009

Mengusik kenangan di Urdun..



Assalamualaikum..

Petang tadi saya dihubungi oleh Nik Azfar Ahmad kawan yang tinggal bersama saya semasa di Jordon, kami tinggal serumah, banyak benda yang kami kongsi bersama.. dia menghubungi saya menyatakan dia di Jordan sekarang.. tersentak saya mendengar berita ini sehingga segala kenangan manis semasa menjadi tetamu tanah urdun menggamit hati ini.. sampai kesaat setengah jam sebelum jari saya menyentuh keybord ini saya dan zaujah x lekang dari bersms dengan akhi Nik Azfar( Ammu Pa).

Masa bujang kami mmg kawan, manakala zaujah saya pula tinggal serumah dengan zaujahnya yang kami kenal dengan nama Kak Yah, sangat rapat...malah sampai ke hari ini kami masih berhubung..

Terkenang kehidupan dirantau seusia muda di sana saya mengenal erti hidup berdikari berbekal biasiswa Kementerian Malaysia.. ranjau semasa di Uninversity Of Jordan menggamit kembali.. lelah menghadapi 3 musim imtihan setiap semester menjadi kenangan yang x berpenghujung...musim panas biasa kuredah dengan 3 madah berkampung di maktabah jamiah sampai malam.. indah sungguh..menyusuri liku 4 tahun hidup dikuliah lughah wa adabuha..



الجامعة الأردنية


Waktu malam pula biasa kuhabiskan dengan mengikut kawan2 bertalaqqi.. mengikut Syiekh Norazamudiin... teman serumah sebelum kawin.. bertemu shaik2 disana.. teringat pula pengajian bersama syaikh Shuaib Arnaub seorang guru yang pemurah..tinggi ilmu hadis dan tafsir.. x kurang ilmu feqahnya..bersama syaikh Muaz Said Hawwa.. murabbi yang mendidik hati sanubariku.. bersama Syaikh Mohammad Said Hawwa.. mentelaah soheh al Bukhari..bersama Dr Solah Al Khalidi.. dengan kemahiran tafsir kitabuLLAH..

Teringat juga pengajian Al quranku bersama massyaik di Jami' Jamiah... banyak lagi.. bermain2 difikiranku..

Makanan pula.. ahh terlalu banyak untuk diceritakan... abdali.. sorofah, syawarma.. balad.. naik coaster.. mantiqah sweileh ..salji.. musim bunga..luruh.. nama2 bait zulfaqar.. darussalam yang menjadi tempat menginapku...

panjang lagi nk diceritakan.. cukuplah sedikit dapat diluahkan, sekurang-kurangnya dapat mengurangkan derita rindu kepada bumi urdun...

sekian dulu.. wassalam

Siiruu 'ala BarakatiLLAH..

No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.