...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Friday, September 4, 2009

Gelaran buat Ramadhan



Salam Ramadhan... salam mubarak...


Tahukah anda nama2 bulan ramadhan dengan gelaran yang indah..??


1. Syahrut-Tarbiyah (Bulan Pendidikan) Kenapa bulan Ramadan disebut dengan Syahrul Tarbiyah/bulan pendidikan, kerana pada bulan ini kita dididik langsung oleh Allah SWT. seperti makan pada waktunya sehingga kesihatan kita terjaga. Atau kita diajarkan supaya boleh mengatur waktu dalam kehidupan kita. bila waktu makan, bila waktu bekerja, bila waktu istirahat dan bila waktu ibadah.


2. Syahrul Jihad dinamakan demikian kerana pada masa Rasulullah peperangan banyak terjadi pada bulan Ramadan dan itu semua dimenangi kaum muslimin. Yang paling penting kita rasakan sekarang adalah kita berjihad melawan hawa nafsu sendiri, sehingga kita tetap bersungguh-sungguh menjalankan aktiviti seharian kita.


3. Syahrul Quran kerana Alquran pertama sekali diturunkan pada bulan Ramadan dan pada bulan ini sebaiknya kita banyak membaca dan mengkaji kandungan Al quran sehingga kita faham dan mengerti perintah Allah yang terkandung di dalamnya.


4. Syahrul Ukhuwah. Pada bulan ini kita merasakan sekali ukhuwah di antara kaum muslimin terjalin sangat erat dengan selalu berinteraksi di masjid/surau untuk melakukan solat berjemaah. Dan di antara tetangga juga saling menghantar juadah berbuka puasa sehingga di antara kaum muslimin terasa sekali persamaan dan kekitaan kita.


5. Syahrul Ibadah. Bulan Ramadhan disebut juga dengan bulan ibadah kerana pada bulan ini kita banyak sekali melakukan ibadah-ibadah sunat di samping ibadah wajib seperti salat sunat Dhuha, Rawatib dan Terawih ataupun qiyamullail serta tadarus Alquran.





Salam maghfirah...


No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.