...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Monday, July 12, 2010

Wajarkah pesakit kerasukan??

Assalamulaikum..

Lama tidak bercerita perihal rawatan.. memang abumujahid jarang merawat sekarang.. semakin belajar rasa dada kosong dari ilmu.. segan pulak nk merawat.. sekejap tadi ustaz Wan pass pesakit untuk dirawat.. macam biasa.. saranan guru supaya mengelakkan pesakit dari di rasuk menjadi pegangan dalam diari merawat abumujahid sekarang... alhamduliLLAH الله memberi seribu kemudahan kepada abumujahid..kerana:

Satu: Tidak perlu susah2 membuang masa mendengar pembohongan jin/syaitan.. sebab ramai perawat kata nk berdialog dgn jin yg merasuk boleh.. tapi nk percaya jangan sesekali.. kan lebih elok x payah berdialog.. terus elakkan dari dirasuk lebih baik kan??

Kedua: Perawat x pening2 kepala.. baca saja apa yang nk dibaca dari ayat2 jampi.. samada daripada Al Quran.. Hadis2 Nabawi atau dari jampi melayu.. asalkan tidak mengandungi makna syirik.. doakan kepada ALLAH supaya dikeluarkan penyakit yang menimpa pesakit.. tidak kiralah besar atau kecik penyakit itu.. hanya ALLAH jua penyembuhnya.

Ketiga: Lepas selesai.. bagilah penerangan amalan2 zikir, adab2 tidur dan tazkirah ringkas mengenai penghayatan Islam dalam corak kehidupan.. nak panjang pun tak apa.. kan dapat berdakwah kepada manusia.. daripada berdakwah kepada jin.. kita bukan tau setakat mana penipuan jin ni....

Apapun segala rawatan mesti ada kaedah yang betul... cara rawatan juga hendaklah bergantung kepada jenis poenyakit... pasti seorang Tabib bertanya jenis penyakit... simptom2nya dll.. barulah rawatan diteruskan..begitulah perawat.... janji jangan sampai berlaku kerasukan..

Jika berlaku kerasukan cepat2 sedarkan.. supaya 'hi Way' yang ada dalam diri seorang pesakit tidak terus terbuka luas,...kita tutup rapat2 supaya pesakit kuat dalam menghadapi ujian yg menimpa..

Apapun AhamduliLLAH.. rawatan sebentar tadi berjalan dengan ri'ayah dan 'inayah dari ALLAH SWT... moga posting kali ini tidak terselit unsur fitnah dan mengata.. hanya membuka jalan  dan ilmu kepada jiwa-jiwa almutmainnah... كونوا عباد الله الصالحين

اللهم إني أعوذ ك من عذاب القبر ومن عذاب النار
ومن فتنة المحي وممات
ومن فتنة المسيح الدجال

والسلام


No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.