...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Saturday, February 4, 2012

Uri Baby... URI Manusia ??

Assalamualaikum..

Moga dipermudahkan ALLAH SWT... mengingatkan kami kepada kesucian niat dalam beramal ibadah...amin..

Perihal uri baby dan URI manusia? ada beza x?

Tidak ada aturan dalam syariah Islam tentang cara tanam uri bayi. Sedangkan kepercayaan bahawa uri mesti diuruskan dengan cara tertentu, kerana berpengaruh kepada bayi, hanyalah kepercayaan kosong yang tidak ada dasarnya dalam syariah.


Kala kepercayaan ini diteruskan, pelakunya boleh terjerumus ke dalam lembah syirik. Risikonya tentu sangat besar, kerana orang yang mati dalam keadaaan syirik, dosa-dsoa yang dibawa mati tidak akan diampuni.


Dalam Islam, tiada adat seperti itu. Kita tanam uri supaya binatang buas tidak boleh menggali dan memakannya. Takkanlah kita mahu buang uri di tong sampah ? Takut perkara lain pula yang timbul seperti merebaknya jangkitan penyakit jika uri itu mempunyai masalah tertentu.
 
Sumber : http://cara-tanam-uri.blogspot.com/2010/04/dikirim-oleh-mohd-masri-di-januari-19.html
 
Apa halnya pula dengan URI?
 
Suatu perkara yang melibatkan amalan kita mausia yg mengamalkan sesuatu dengan harapan atau mengharapkan sesuatu selain ALLAH.. macamana nak cakap ye... senang cerita ia mengikut niat... dan pasti niat keran dot-dot-dot baru ALLAH di belakangnya... buka beramal sesuatu kerana ALLAH SWT yakni liLLAH untuk dekat dengannya....
 
senang cerita berhati2 semasa beramal..:) boleh rujuk blog dibawah ini .. mana tau boleh dijadikan panduan.sebagai panduan... abumujahid pun masih konfius berkenaan URI... cuma amat berharap ada yg menegur jika kita terpedaya dalam amalan yg kita amalkan... sehinggal terlekat URI...
 
http://terapi-alfatah.blogspot.com/2009/11/berhati-hati-saudaraku.html
 
 
Sekian..


No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.