...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Sunday, March 14, 2010

Gangguan kecil..

Assalamualaikum

Hari ini terasa tenang saja.. almaklumlah cuti sekolah sudah bermula.. beban2 di sekolah di lempar jauh2 untuk difikirkan.. sekarang di rumah mentua di Tok Uban.. nasib baik ada internet.. fuh apa lagai .. ni nk lepaskan gian lah ni..

Cuma malam tadi saja anak kecil saya asyik menangis aje.. tido sekejap menangis.. saya biarkan saja ibunya handle tugas supaya anak saya diam... tapi masih x diam2..

Nak tak nak terpaksa bangun juga .. bila cek tengok ada simptom gangguan nih..  saya bacalah apa yang patut.. almaklumlah saya ni hanya tukang sapu sampah.. x pandai sgt nk merawat.. dah baca skit2 tu nampak ada perkembangan baik.. tapi sekejap saja.. menangis pulak budak tu.. ummi dia dah serahkankan tugas dekat abi dia.. rasa malas nk teruskan.. mintak umi dia aje handle,.,, bacakan ayatul kursi... 4 kali baca .. alhamduliLLAH x kedengaran lagi tangisan .. berkat doa ibu barangkali.. ALLAH  lebih makbulkan dari doa seorang ayah yang jahil..

Ok lah.. petua kalau anak menangis malam ni rasanya perlu jugak di ketahui oleh ibu bapa, mana tau berlaku kes2 kecemasan macam ni...

Saya sarankan baca ayatul kursi 7 kali dan tiup pada ubun2 baby tue.. kalau x jadi juga... ikhlaskan diri pada ALLAH.. teruskan dengan bacaan ayat2 muqatho'aat.. Kaaf, ha, ya, ain shod.... 3 x kemudian tiupkan umpama melepas tembakan ke ubun2 sampai ke kaki baby. atau apa2 ayat lah.. nak azan pun ok jugak rasanya.. .. Kalau dah ok terus pagarkan baby tue.. dengan apa yang kita hafal.. bismillah 5 ke bismillah 6 ke, doa nur ke, ayat kursi ke, khatamunnubuwwah ke.. paling2 kurang al Fatihah.. 3 qul dll..

Sebenarnya itu kerja ibubapa setiap hari, memagar anak2 yang masih kecil dengan doa kepada ALLAH daripada gangguan jin dan syaitan, disamping tugas besar memagar anak2 dari gangguan2 yang berleluasa di dunia hari ini dengan pelbagai bentuk hiburan yang melalaikan, bentuk kehidupan sosial yang  berlandaskan maksiat kepada ALLAH..

Opss dah panjang ni.. nanti dah jadi ceramah pulak... sekadar coretan dan diari je.. ok permisi dulu..


Siiruu 'ala barakatiLLAH.. Wassalam

No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.