...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Tuesday, January 26, 2010

Kenapa MALAS beramal?

Assalamualaikum..

Diluangkan masa buat hamba yang jahil ini mengulas bicara,

Dewasa ini terlalu kerap kita mendengar cerita kenapa manusia malas beramal? Sedang letusan dan letupan ilmu itu tersebar dan diperolehi dengan mudah tidak semudah datuk moyang kita dahulu yang terpaksa berhijrah mencari ilmu. Hari ini dengan limpahan blog malah laman2 tertentu dengan mudah kita memperolehi maklumat ilmu untuk diamalkan. masalahnya kita ini MALAS.. kenapa ini terjadi.. soalan ini bermain dikepala saya yang malas selama ini,

Antara faktor yang perlu di perhatikan kenapa manusia malas beramal ialah:

satu : kerana bergelumang dengan maksiat. Hari2 kita berdepan dengan maksiat hati, maksiat anggota spt mata, telinga, tangan, kaki dll. Yang akhirnya menjadi dinding pemisah kepada kita untuk beramal. Makanya sudah tentu ini merupakan ujian besar buat umat akhir zaman, dijujurkan dengan fitnatul mahya wal mamat, wa fitnatul masihid Dajjal.. masya ALLAH ramai sungguh ummat ini terus leka..

dua: Makanan yang haram ataupun syubhah. Kalau ke kedai untuk membeli makanan berapa kerat diantara kita yang memilih makanan yang betul2 halal untuk dirinya dan keluarganya?Yang  akhirnya makanan ini menyekat kita dari terus beramal dan dekat dengan ALLAH. kerana jika ditelita pada satu Hadis dr Abu Hurairah yang mafhumnya berkata Baginda RasuluLLAH SAW.." bagaimana doa seorang hamba akan diterima sedangkan makannya, minumnya, pakaiannya ada lah haram dan bersumberkan sumber yang haram.??"

ketiga: Makan sehingga kenyang. Kalaupun kita melepas tahap kedua iaitu memilih makanan halal dan sumbernya pun halal, tapi kita makan sehingga kenyang, atau kata orang sendawa lebih dari 3 kali.. macam manalah kita boleh jadi orang yang rajin beramal...

empat: Tidak Solat berjemaah 

Cukup tiga faktor dulu rasanya, kerana saya begitu takut mengarang sesuatu yg belum terlaksana dalam kehidupan harian, diri yang belum bersih dari lumpur2 noda dan dosa ini sebenarnya tidak layak untuk bicara sebegini, tetapi saya menganggapnya sebagai satu tazkirah buat diri sendiri dalam usaha membuang rasa MALAS untuk terus beramal.

Siiru 'ala barakatiLLAh
BarakaLLAHu fiikum jami'aa

Wassalamu

1 comment:

  1. saye setuju pendapat tu, pak ustaz! Aduhh.. kena ke batang idong saye sendiri. :-(

    ReplyDelete

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.