...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Friday, January 1, 2010

Ayatulkursi...

SalamuLLAHi 'alaikum jami'a

Sabda RasuluLLAh SAW:


آية الكرسي سيدة آى القرآن

ertinya: Ayat al Kursi adalah penghulu bagi sekalian ayat AL Quran.

Oleh demikian. sebagai insan bolehlah kita gunakan Ayat Kursi ini sebagai ayat ruqyah atau dengan kata lain ayat jampi atau ayat tangkal. kerana menurut Ibnu Tin menjampi dengan menggunakan ayat2 Al Quran dan Nama-Nama ALLAH Al Husna adalah merupakan perubatan Rohani yang mana apabila diucapkan/dibacakan oleh insan yang soleh, maka dengan izin ALLAH akan terhasillah kesembuhan.

Menurut pendapat Imam Syafie bila ditanya tentang Jampi, beliau menjawab :" boleh dijampikan dengan menggunakan kalam ALLAH dan zikir-zikir Nabi"

Saudara2 sekalian,

Adapun antara khasiat ayatulkursi:

1. Untuk mengelakkan mimpi buruk.

2. Dibaca sebelum bermusafir/keluar rumah iaitu sewaktu kaki melangkah keluar dari pintu rumah. Insya ALLAH terpelihara daripada segala gangguan dan kesulitan.

3. Dibaca 11 x dan ditiupkan pada kepala/ubun2 org gila.. lakikan sentiasa.. insya ALLAH sembuh.

4. Dibacakan Ayat kursi sebanyak 7 kali, setiap satunya ditujukan kearah depan belakang, kiri ,kanan, atas, bawah dan yang ketujuh dibaca dan ditiupkan ke dalam diri.. ia dikenali sebagai Kota Ayatulkursi.

5. Amalan 313. dibaca pada malam yang sunyi dengan adab2nya. Insya ALLAH mendapat segala hajatnya dan menolak segala macam bala dan malapetaka.

6.Sabda Baginda Rasulullah yang mafhumnya :' barangsiapa yang membaca ayat  kursi selepas solat Fardhu, maka tiada siapa yang dapat menghalangnya daripada memasuki syurga setelah mati'.

Sebenarnya terlalu banyak khasiat dan kaedah yang menggunakan ayat kursi... antaranya kaedah pagar rumah 7 x 70 ayat kursi dan lain2.. elok kita mencari guru yang boleh mengajarkan kita dengan kaedah yang betul.

Sebetulnya nasihat saya yang jahil ini.. galilah ma'na ayat kursi dengan rahsia Asmaul ALLAHul Husna.. kerana dengan mengetahui maknanya lebih mudah untuk kita beramal..

Pastikan setiap amalan dimulakan dengan Al Fatihah, Selawat dan istighfar... moga2 niat LILLAH diletakkan dalam hati seterusnya pengharapan dan munajat kita...

Segalanya dikembalikan kepada ALLAH tuhan sekalian alam..

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.