...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Wednesday, November 4, 2009

Banyak sekali persoalannya...

Assalamualaikum

Kali ini saya suka bercerita perihal seorang pelajar sekolah saya.. bila bertemu denganya saya pasti akan tersenyum... pelajar ini ini bukan pelajar muslim.. tetapi persoalan yang ditimbulkan selalunya menjuruskan kepada perbincangan tentang agama... mulanya.. saya kenal dia kerana banyak mempersoalkan tentang Islam..

Persoalannya yang pertama tentang Jihad.. dia kata org Islam digalakkan berjihad.. sedangkan jihad itu membunuh dan membawa kepada kelakuan terorriest.. saya senyum.. saya tanya kembali padanya adakah dia paham maksud jihad dalam Islam? dia kata itu lah yang dia paham tentang jihad.. nk x nk saya terpaksa menerangkan konsep jihad dalam Islam.. Jihad dari segi bahasa arab berasal dengan Ja Ha Da.. bererti bersungguh2...tekun.. saya tanya dia x boleh seorang manusia tekun dan bersungguh dalam hal dunia dan akhirat.. contohnya bersungguh dalam pelajaran.. bersungguh2 dalam mengejar kejayaan dunia.. kejayaan akhirat.. dia terpegun dengan jawapan ringkas saya.. saya kata padanya.. awak telah memahami konsep jihad dengan keterangan dari puak2 yang bencikan Islam.. sudah tentu pengertiannya pun akan menyimpang dari kebenaran..

Kemudian banyak lagi persoalan yg memperlecehkan Islam ditanya kepada saya.. antaranya.. kenapa Islam membenarkan poligami..itu kan menyiksa seorang perempuan? kenapa Nabi Isa akan diturunkan pada akhir zaman.. menunjukkan Kristian adalah ajaran yang benar... tentang krisis muda mudi hari ini dikalangan umat Islam.. berkenaan tekanan yg diberikan kepada kaum wanita supaya betudung ..dan banyak lagi persoalan..

Mudah sekali.. saya hanya mencadangkan kepadanya agar mengkaji agamanya dahulu.. seperti memahami konsep trinity.. bila agama kristian bermula.. tarikh dan siapa penyebarnya.. konsep periwayatan kita bible..

Setelah diberi beberapa gambaran.. nampaknya pelajar ini semakin matang mempersoalkan tentang agama.. saya pecutkan otaknya dengan soalan..." jika awak nk tau kebenaran.. kaji konsep ketuhanan dahulu.. barulah agama akan muncul dalam diri awak.. sedangkan konsep trinity pun awak x paham kenapa bersusah payah mempersoalkan tentang Islam... saya doakan pelajar tadi dipancarkan NUr Hidayat dalam dirinya... kerana kebenaran berpihak kepada mereka yang mecarinya..."

Sebenarnya hari ini Islam di himpit dari segenap sudut sehingga org2 kafir begitu mudah memperlecehkan orang2 Islam.. sebabnya berpunya daripada penghayatan agama Islam yang teramat kurang daripada penganutnya sendiri.. Qum ayyuhaddaie...Siiru 'ala barakatiLLAH..


Wassalam dan salam 1Tuhan..

لكم دينكم ولي دين


No comments:

Post a Comment

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.