...............................................

...............................................
الفقير إلى الله مسافر في أرض الله و سيروا على بركة الله

Al faqir ilaLLAH, Musafir fii ArdhiLLAH , Siiru 'ala BarakatiLLAH





Saturday, October 10, 2009

zikir kita dimana??...

Assalamualaikum..

Kadang-kadang saya terfikir.. bila berzikir .. termasuk dalam golongan mana zikir kita??.. tidak dinafikan kita boleh bahagikan ahli zikir kepada beberapa asnaf.. ada antara mereka berzikir dari segi nikmat Islam, ada yang lain berzikir dari segi Sunnah dan Jamaah, ada yang berzikir dari segi kemanisan zikir kepada ALAH, tujuannya hanya untuk menjadikanhatinya menjadi lunak dan mesra kepada ALLAH… lidahnya kelu untuk mengucapkan selain daripada zikruLLAH.. Dari situlah bermula rasa gerun terhadap keagungan ALLAH bahkan dia terbenam dalam kemurahanNYA, terharu dengan kecintaanNYA .. akhirnya dia mengetahui bahawa semua amal itu tidak berdiri melainkan dengan Qudrah ILAHI..

Zikir itu ada dua :

1) Zikir yang tercetus daripadanya rasa takut dan bimbang

Zikir orang yang mengingati ALLAH dalam hatinya dan ia merasakan bahawa ALLAH ta’ala mengingatinya kerana ingatannnya kepada ALLAH, dia juga tahu dengan mengingati ALLAH maka dia akan mengingati dirinya dengan azab dan balasan ALLAH seterusnya menjaga batasan syara’ dalam kehidupannya.

2) Zikir yang tercetus daripadanya rasa rindu dan cinta

Zikir yang membuahkan rasa cinta dan rindu sebenarnya abadi dan kekal kerana sebelum , ketika dan setelah hidup manusia. maka ingatan kepada ALLAH adalah kekal menambah rasa ingin bertemu dengan ALLAH.

Akhi wa ukhtie,

Jangan pula kita berzikir tetapi zikir kita penuh dengan debu-debu syahwat yang bercampur dengan kelalaian hati… alangkah jauhnya kita yang memandang zikir kita untuk bertemu dengan ALLAH berbeza dengan orang yang berzikruLLAH memandang kelebihanNYA dan kurniaanNYA yang azali.

ذاقَ طَعْمَ الإيمانِ مَنْ رَضِيَ باللهِ ربّا, وبالاسْلام دِينا, وبمحمّد نبيا ورسولا

1 comment:

  1. zikir aje... belajar dan belajar manusiakan lalai. dan banyakkanlah istigfar dengan keadaan demikian.jika asik rasa diri ni lalai bila nak mula.

    ReplyDelete

Para Pembaca budiman.

Blog abumujahid ini memaparkaan pandangan peribadi abumujahid. Segala yang dipaparkan akan dimuatkan sumber rujukan jika ia adalah daripada sumber tertentu. Moga-moga abumujahid dan pembaca sekalian boleh mengambil istifadah dan boleh juga menegur abumujahid dalam hal yang dikira salah dan bertentangan dengan usul aqidah mahupun syara'.

Moga tuan-tuan dan puan-puan mendapat barakah dari blog yang Naif dan dhaif ini. BarakaLLAHu fiikum.